Thursday, June 10, 2004

SkypeOut en SkypeIn

Skype is een mooi voorbeeld van een disruptive innovation maar wat is het businessmodel van Skype? SkypeOut wordt een pre-paid service. Daarmee kun je ook bellen maar gewone telefoontoestellen (PSTN gebruikers). Niklas Zennstrom zegt dat hiermee inkomsten zullen worden gegenereerd, maar dat dit niet de kern van hun commercie is. Wat dan wel? SkypeIn brengt veel interconnectivity-problemen met zich mee. Daarom wordt deze dienst pas geïntroduceerd als er voldoende gebruikers zijn die een dergelijke verbinding zoeken vanuit een ander VOIP-netwerk. Ook daar komt voorlopig niet voldoende business uit. De vraag blijkt dus waar mee Skype investeerders ervan heeft kunnen overtuigen dat tegenover hun investering van $18.8 miljoen voldoende toekomstige inkomstenstromen zullen staan, om een aantrekkelijk rendement te kunnen maken. Wie heeft de sleutel tot dit raadsel? Interconnectie!?

1 comment:

Anonymous said...

Spraakdiensten over het algemeen zijn aan het devalueren. Zodra mensen, zoals nu bij Skype, maar ook bij Tele2 en lokaal bellen in Amerika, gewend raken aan 0 variabele kosten voor hun gesprekken, kun je dat moeilijk veranderen. Ik denk dat Skype nu vooral geld verdient aan de kickbacks op de verkoop van hardware (de achterlijk dure Plantronic headsets die ze via de Skype site verkopen). Een belangrijke reden dat Skype geen SIP ondersteunt: je moet nu wel een Skype-compatible telefoon kopen om mee te doen, in plaats van een cheape Grandstream bijvoorbeeld ($65).

Ik denk niet dat Skype de zakelijke markt op gaat. Skype heeft een te frivool imago om zakelijke gebruikers aan te spreken, bovendien is Skype afhankelijk van het publieke net en daar kunnen per definitie geen kwaliteitsgaranties over worden gegeven.

Skype zal dus verder gaan op de consumentenmarkt. Mogelijk extra diensten (a la Vonage, dus voicemail etc). Maar ik betwijfel of mensen hiervoor abonnementskosten willen betalen.

willem@byte.nl