Monday, June 28, 2004

VoIP profit pattern

Mercer Management Consultants heeft onderzocht of VoIP een serieuze bedreiging is voor de winstgevendheid van telco's. Onderzoek onder 1000 consumenten in Engeland en Amerika bevestigt dit inderdaad, voor een combinatie van uitstekende kwaliteit en redelijke prijs door partijen met een betrouwbare reputatie.

Eigenlijk wisten we het al. Ik heb geen behoefte aan Tele2 als mijn telefoontikken al behoorlijk zijn teruggelopen door gebruik van ADSL. En ik erger me steeds meer aan de teruglopende kwaliteit van mobiele telefoongesprekken. In die zin zoek ik inderdaad gesprekken met CD-kwaliteit tegen redelijke kosten.

Mercer stelt ook dat ik meer vertrouwen heb in Xs4all dan in nieuwkomers als Skype of Vonage. Dat betwijfel ik ten zeerste. De reputatie van p2p-technologie is groot, gezien het aantal downloads van eerst Kazaa en nu Skype.

Spekkoper is de VoIP leverancier die als eerste de bestaande KPN-lijn overbodig maakt, door nummer-portabiliteit mogelijk te maken! Misschien is dat waar, maar ik heb net als bij e-mail ook erg veel behoefte aan een universeel nummer (hotmail van Microsoft/ gmail van Google).

Mercer stelt voor dat telco's een pre-emptive strategy moeten volgen, d.w.z. een herpositionering die er toe leidt dat bij bestaande klanten een behoefte wordt gepercipieerd die geen ruimte laat voor nieuwe partijen. Wie weet wat dit concreet betekent?

No comments: